Net Bevallen: Zelfzorg en herstel na de geboorte

Gefeliciteerd met de geboorte van je kleintje! Na de hele bevallingsreis sta je nu voor de volgende uitdaging: wat mag wel en niet en hoe zorg je het beste voor jezelf en de kleine? Deze blog behandelt veelgestelde vragen over ‘net bevallen’ en hoe je als nieuwe moeder optimaal voor jezelf kunt zorgen, zowel fysiek als emotioneel.

Net bevallen

Veel gestelde vragen over ‘net bevallen’

1. Wat te doen als je net bevallen bent?

Het is begrijpelijk dat de eerste dagen na de bevalling overweldigend kunnen zijn. Prioriteit nummer één is rust. Probeer voldoende te slapen wanneer de baby slaapt en sta jezelf toe om zoveel mogelijk (lees alles!) uit handen te geven. Het is nu tijd voor jou (en je kleine) om bij te komen. Accepteer alle hulp van de mensen om je heen en spreek uit wat jij nodig hebt.

2. Wat moet je doen als je baby net geboren is?

Voor je baby is het belangrijk dat jij er helemaal voor hem bent. Geniet van de kostbare momenten met je pasgeboren baby. Onder andere voor het opbouwen van een emotionele sterke band is het belangrijk dat er veel huid-op-huidcontact is en knuffelmomenten.

Geef jezelf de ruimte om te wennen aan je nieuwe rol als moeder en wees niet te streng voor jezelf. Je doet het goed, echt waar. Vertrouw op je intuïtie. (lees ook artikel: ‘Ben ik een goede moeder?’)

traplopen na bevalling

3. Hoe ver mag je lopen na de bevalling?

In die eerste kraamweek, net na de bevalling, is het advies om zo min mogelijk te lopen. Liefst vermijden. Natuurlijk moet je naar het toilet en dat is oké, maar vraag jezelf ook af waarom je zo nodig weer op de been wilt zijn. Het is niet nodig om te laten zien hoe goed het alweer met je gaat. Voor jou is het nu van groot belang dat je rust neemt en zowel fysiek als emotioneel bijkomt en er voor jezelf bent.

Traplopen het liefst de eerste 3 dagen vermijden. Het is te belastend voor je bekken en bekkenbodem. En ook na deze dagen. Voel goed aan of het langzaam weer kan, maar probeer het aantal op-en-neertjes echt te beperken.

4. Wat mag je niet eten als je net bevallen bent?

Na de bevalling kun je weer van alles eten, maar wees voorzichtig, vooral als je borstvoeding geeft. Wat je eet, komt ongeveer 3 uur later in de borstvoeding terecht. (Groene) koolsoorten en scherpe kruiden kunnen krampen bij je baby veroorzaken. Probeer alles rustig uit, want sommige kindjes reageren sneller dan anderen. Ontdek samen met je kleintje wat goed werkt en geniet vooral van het eten wat je weer wel mag!

Rust na bevalling

Voor jouw herstel is het belangrijk dat je voldoende goede voedingsstoffen binnenkrijgt. Kies voor voedzame opties en vermijd overmatige cafeïne en bewerkte voedingsmiddelen.

5. Hoe lang rust nemen na de bevalling?

Na de eerste kraamweek, waarin rust op bed cruciaal is, wordt het geleidelijk tijd om weer in beweging te komen. Maar wees voorzichtig: je grootste bezigheid nu is rustig wandelen. Reserveer minimaal 6 weken om jezelf te laten verwennen en genoeg rust te nemen voor een optimaal herstel.

Het duurt minimaal 9 maanden tot een jaar na de bevalling voordat je bekken en bekkenbodem volledig hersteld zijn. Door je lichaam goed aan te voelen en rustig aan te doen, vermijd je problemen zoals urine- of ontlastingverlies en verzakkingen.

moe na bevalling

6. Hoe lang blijf je moe na de bevalling?

Na de bevalling is het volkomen normaal om je vermoeid te voelen, en dit kan een tijdje duren. Geef jezelf de ruimte om te rusten en voldoende te slapen. Neem de tijd, verdeel de zorgtaken en zorg ervoor dat je wat ontspanning in je dag inplant. Wees geduldig met jezelf; het is een proces.

In totaal kan het gerust een jaar duren voordat je weer helemaal energiek en de oude bent. Wat jij kunt doen om je weer helemaal lekker te voelen is er voor jezelf zijn. Voel goed aan wat je nodig hebt en trap soms even flink op de rem. Valt het moederschap je zwaar? Lees dan ook mijn blog ‘Valt het moederschap zwaar? Ontdek de 7 redenen waarom’.

Kun je wat hulp gebruiken?

Kun je wel wat begeleiding en ondersteuning gebruiken in deze intense bijzondere tijd als nieuwe mama? Ik bied een online programma van 6 weken (6 maanden toegang) waarin we aan de slag gaan met jouw fysieke en emotionele welzijn. We zorgen ervoor dat jij balans vindt in de chaos van het moederschap en dat je meer in verbinding komt met je lichaam voor een optimaal herstel. Zodat jij na een aantal weken kan zeggen: ik voel mij ‘in mijn kracht als mam’.

Veel liefs,
Heidi

Bronnen