Hoe ga je om met Mom-guilt?

Ken je dat stemmetje dat fluistert: “Je doet het niet goed genoeg als moeder”? Dat is mom-guilt! Het is die knagende twijfel die je soms overvalt, terwijl je juist je best doet om een geweldige mama te zijn. Maar.. hoe ga je om met Mom-guilt? Dat lees je in deze blog.

Hoe ga je om met mom-guilt

Wat is Mom-Guilt?

Het is het gevoel dat je tekortschiet, dat je er niet voldoende voor je kleintje bent in tijd en aandacht en dat je fouten maakt in het moederschap. “Doe ik het wel goed genoeg als moeder?” is de vraag die bij veel vrouwen vaak naar boven komt.

Dat is een naar gevoel die Mom-guilt en die continue twijfels en gesprekken in je hoofd over of je het wel goed genoeg doet. Veel vrouwen denken dat dit gevoel vanzelf wel weer overgaat of stoppen het een beetje weg. Zonde, want juist wanneer je aan de slag gaat met je mindset kun je hierin groeien en zal de mom-guilt echt meer wegzakken.

Weet dat je hier niet alleen in bent

Eerst wil ik graag dat je weet dat je hier niet alleen in bent. Echt niet. Iedere moeder kent het gevoel van mom-guilt op een bepaald vlak. Sommige moeders merken het continu op, andere wat minder vaak. Weet dat het ook niet zo gek is dat je dit voelt. Je bent van vrouw nu ineens moeder geworden, met alle veranderingen waar je doorheen bent gegaan en nog steeds gaat voelt het allemaal soms wat wankel. Onzekerheden komen meer naar boven, emoties voel je sterker. Je verandert.

Herken je je hierin en ben je op zoek naar wie die nieuwe vrouw is in haar rol als vrouw en moeder? Sluit dan een keer aan bij de masterclass “Wie ben ik nu ik moeder ben en hoe zorg ik voor mijzelf?”.

Wanneer de Mom-guilt omhoog kan komen:

Voordat we ingaan op ‘hoe ga je om met Mom-guilt’ is het eerst belangrijk om te herkennen wanneer het vooral naar boven komt. Veel vrouwen merken dat het omhoog komt door:

Mom-guilt
  • Balans tussen werk en gezin: wanneer je werkt voel je je schuldig dat je er niet voor je kleintje bent en als je minder gaat werken voel je je schuldig omdat je niet genoeg bijdraagt aan het inkomen en je eigen ambities.
  • Aandacht voor de kinderen: wanneer je twee of meer kindjes hebt, is het soms zoeken naar balans in het geven van aandacht. Maar ook bij het hebben van één kindje kan het moeilijk zijn om je aandacht te focussen op je kleintje.
  • Opvoedkeuzes: schuldgevoel bij het maken van de juiste keuzes voor je kind, zoals voedingskeuzes, schermtijd, discipline etc. Neem ik wel de juiste beslissing?
  • Zelfzorg: eindelijk heb je het voor elkaar en heb je even een uurtje voor jezelf, komt dat schuldgevoel weer naar boven. Het voelt onrustig en eigenlijk denk je “ik moet er voor mijn kleintje zijn”.
  • Vergelijking met andere moeders: iedereen om je heen lijkt het zo perfect te doen. Hoe kun jij ooit aan dit ideaalbeeld voldoen?

Dus ja, die mom-guilt komt van alle kanten op je af. Het zijn die verwachtingen, van anderen én van jezelf, die als een zware last op je schouders drukken.

Meer de verbinding aangaan met jezelf voor minder Mom-guilt:

Op het moment dat je meer de verbinding aangaat met jezelf, en dan bedoel ik minder in je hoofd en meer in je lijf, dan zul je merken dat de mom-guilt afzwakt. We zijn als moeder zo geneigd om ons gevoel te laten bepalen door wat er om ons heen gebeurt. Maar het kan anders. Als jij aandacht besteedt aan je mindset en je gevoel, dan zul je meer balans vinden in het moederschap en vrouw zijn en vanuit daar je veel krachtiger voelen.

Ontdek het online programma “In Je Kracht Als Mam” als je dit aanspreekt en hiermee aan de slag wilt.

tips-mom-guilt

Hoe ga je om met Mom-guilt (5 tips)

  1. Vraag jezelf eens af wanneer vind ik mijzelf een goede moeder? We zijn vaak zo bezig met onszelf te vergelijken met anderen en vanuit daar voelt het alsof je tekortschiet. Ook zijn we geneigd om vanuit iedere situatie iets te vinden over hoe we het doen als moeder. Maar als je jezelf afvraagt wanneer je jezelf een goede moeder vindt en wat er voor jou belangrijk is om dat te zijn, dan kun je de volgende keer dat je geneigd bent iets te vinden van jezelf deze woorden even langs je eigen waarneming van een goede moeder leggen.
  2. Meer tijd voor jezelf als vrouw. Ja, dat voelt even tegenstrijdig, maar dit is wel waar het begint. Op het moment dat jij niet oplaadt en ontlaadt, neemt de stress, onzekerheid en alle andere negatieve gevoelens alleen maar verder toe. Eindstand is een mama die niet leuk is voor zichzelf en dat ook niet kan zijn voor haar gezin. Dus zorg dat jij er bent voor jezelf. Dat is waar het goede moederschap begint. Monkey see, monkey do.
  3. Tijd voor wat positiviteit. Schrijf eens voor jezelf op wat je allemaal goed doet in het moederschap. Onze blik is zo vaak gericht op het negatieve. Kijk eens naar wat je allemaal wel goed doet. Wees wat minder streng voor jezelf.
  4. Schuldgevoel kan je van binnen helemaal opvreten. Dus praat erover met iemand. Zorg dat je je uit.
  5. Ga aan de slag met jezelf. Zorg dat je mindset groeit en jij je lekkerder in je vel voelt. Als je kijkt naar de periode voor het moederschap, was je toen helemaal tevreden met jezelf? Veel gevoelens die je nu ervaart, waren er waarschijnlijk al, alleen worden ze nu allemaal aan je aangeboden. Het is een uitnodiging om te groeien als vrouw! Lees Romana haar inspirerende verhaal over ‘Voor jezelf kiezen als mama, hoe dan’.

Ooh, en weet ook, kinderen, zelfs baby’s, voelen alles aan. Als je soms even het gevoel hebt dat je tekortschiet geef het dan aan: “Sorry mama zit even niet zo lekker in haar vel, maar dat is van mij, dat ligt niet aan jou, ik hou van jou”. Zo belangrijk ook voor je kinderen en zo hou je de gevoelens bij jezelf en zwakt het schuldgevoel ook wat af.

cursus-voor-mama

In Je Kracht Als Mam online programma

Ontdek vooral het online programma “In Je Kracht Als Mam”. Ik neem je helemaal mee in al deze onderwerpen. Samen gaan we aan de slag om ervoor te zorgen dat jij je weer lekkerder in je vel voelt, meer zeker voelt in het moederschap en tevreden bent met wie je bent.

Liefs,
Heidi